Redegørelse for storytelling
Storytelling er en måde hvor på firmaer fortæller autentiske historier for at skabe en relation til potentielle kunder.
Alle firmaer der gerne vil have solgt noget til deres kunder bruger storytelling, storytelling kan være alt fra at fortælle hvordan frimaet opstod til hvordan firmaet hjalp kunder med en ting som deres målgruppe kan relatere til hvilket giver en slags autencitet.
Dette kan man foreksempel se på nogle af Lidl's nye reklamer hvor de tager nogle rygter som deres kunder har hørt eller lavet om Lidl og viser kunderne at det i mange tilfælde ikke er sandt, for eksempel så har de lige lavet en reklame om deres ost, der er nemlig mange der mener at Lidl kun sælger tysk "gummiost" dette modviser Lidl i denne reklame hvor de sender en kunde ud til producenten så han kan se hvordan Lidl´s ost bliver produceret.
Lidl gør dette for ikke at ligne nogen discount butik. Reklamen gør at Lidl nu får en potentiel ny kundegruppe.
Dette er storytelling sammen med at Intel vil vise deres kunder at de kan gøre arbejdsdagen meget lettere eller hurtigere med deres produkter.
når man skal lave en god autentisk historie til en storytelling så skal man gennem tre forskellige trin
1: Fortæl ens egen historie.
kunder vil ikke længere have en opdigtet historie de vil have en autentisk hændelse der gjorde noget godt for kunden og firmaet.
2:Fortæl med følelser.
Hvis en historie om en kylling, der skal serveres for nogle kunder, ikke har nogle følelser og noget om hvordan den har levet så bliver historien meget hurtigt ikke autentisk. Kunder vil gerne have en historie med føleser i fordi følelser gør ting autentiske.
3: Tænk i en eventuel kulturel betydning af dit brand
Man skal kigge på hvordan firmaet pårviker den kultur firmaet sælger i.
For eksempel så lavede starbucks en kampange om hvad deres caféer har gjordt for at samle venner og familier over hele verden.
Der er også tre forskellige former for storytelling: USP, ISP og ESP disse tre formers tår for UNIQUE-, IRONIC- og EMOTIONAL SELLING PROPOSITION.
USP: Dette er en måde at fortælle om det unike ved produktet, det som gør at produktet ikke kan kopires af andre firmaer.
ISP: Dette er en måde at reklamere for sit produkt på en ironisk måde. for eksempel så bruger Cocio meget det ironiske element når de laver deres reklamer "Nothing but great taste!" som på en måde gør det sjovt for kunden og seeren at se.
ESP: Dette er den følsesmæssige del hvilket betyder at reklamen skaber et følsesmæssigt bånd med seeren og kunden.
Kilder:
http://abergholdt.blogspot.dk/2018/02/redegrelse-for-storytelling.html
http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/autentisk-storytelling
Alle firmaer der gerne vil have solgt noget til deres kunder bruger storytelling, storytelling kan være alt fra at fortælle hvordan frimaet opstod til hvordan firmaet hjalp kunder med en ting som deres målgruppe kan relatere til hvilket giver en slags autencitet.
Dette kan man foreksempel se på nogle af Lidl's nye reklamer hvor de tager nogle rygter som deres kunder har hørt eller lavet om Lidl og viser kunderne at det i mange tilfælde ikke er sandt, for eksempel så har de lige lavet en reklame om deres ost, der er nemlig mange der mener at Lidl kun sælger tysk "gummiost" dette modviser Lidl i denne reklame hvor de sender en kunde ud til producenten så han kan se hvordan Lidl´s ost bliver produceret.
Lidl gør dette for ikke at ligne nogen discount butik. Reklamen gør at Lidl nu får en potentiel ny kundegruppe.
Dette er storytelling sammen med at Intel vil vise deres kunder at de kan gøre arbejdsdagen meget lettere eller hurtigere med deres produkter.
når man skal lave en god autentisk historie til en storytelling så skal man gennem tre forskellige trin
1: Fortæl ens egen historie.
kunder vil ikke længere have en opdigtet historie de vil have en autentisk hændelse der gjorde noget godt for kunden og firmaet.
2:Fortæl med følelser.
Hvis en historie om en kylling, der skal serveres for nogle kunder, ikke har nogle følelser og noget om hvordan den har levet så bliver historien meget hurtigt ikke autentisk. Kunder vil gerne have en historie med føleser i fordi følelser gør ting autentiske.
3: Tænk i en eventuel kulturel betydning af dit brand
Man skal kigge på hvordan firmaet pårviker den kultur firmaet sælger i.
For eksempel så lavede starbucks en kampange om hvad deres caféer har gjordt for at samle venner og familier over hele verden.
Der er også tre forskellige former for storytelling: USP, ISP og ESP disse tre formers tår for UNIQUE-, IRONIC- og EMOTIONAL SELLING PROPOSITION.
USP: Dette er en måde at fortælle om det unike ved produktet, det som gør at produktet ikke kan kopires af andre firmaer.
ISP: Dette er en måde at reklamere for sit produkt på en ironisk måde. for eksempel så bruger Cocio meget det ironiske element når de laver deres reklamer "Nothing but great taste!" som på en måde gør det sjovt for kunden og seeren at se.
ESP: Dette er den følsesmæssige del hvilket betyder at reklamen skaber et følsesmæssigt bånd med seeren og kunden.
Kilder:
http://abergholdt.blogspot.dk/2018/02/redegrelse-for-storytelling.html
http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/autentisk-storytelling
Kommentarer
Send en kommentar